[COMUNICAT] Transformem dinàmiques. Posem totes les eines de canvi al servei de la ciutat que decidim entre totes i tots

L’urbanisme és un element clau per una societat. No només és l’entorn del dia a dia de les persones, sinó que dibuixa i transforma societats. Els grans canvis en l’urbanisme de la ciutat han modificat la societat que hi havia en aquell moment, el seu dia a dia, però també la seva manera de relacionar-se.

Aquest poder de transformació sovint s’ha posat de manera conscient o inconscient al servei d’uns pocs, que l’han utilitzat per afavorir els seus interessos i assegurar-se la seva posició de privilegi i de control d’aquest poder.

Des de Guanyem Badalona en Comú creiem fermament que cal posar aquest poder de transformació al servei de la gent. Per això, és necessari que l’urbanisme esdevingui una eina al servei de la ciutat que totes i tots decidim, i no que la condicioni.

Aconseguir aquest canvi de paradigma només és possible si abans hi ha un treball de complicitat i debat ampli sobre quina és la Badalona que volem construir per al futur des de tots els àmbits (model educatiu, model cultural i festiu,  feminisme, protecció ambiental, etc.) i de manera interrelacionada. I en aquest sentit és que des de Guanyem Badalona en Comú estem treballant en el debat sobre el Model de Ciutat, un debat obert i transversal, posi les bases per la ciutat dels propers 25 anys i en el que per descomptat caldrà comptar amb moviments socials, incloent-hi el veïnal.  D’aquesta manera, sí, aconseguirem que l’urbanisme sigui una eina de transformació al servei dels veïns i veïnes.

El document presentat per la comissió d’urbanisme de la FAVB el desembre, i que avui signaran diferents entitats i organitzacions, en voler-se anticipar als programes electorals, no s’ha pogut nodrir d’aquest treball transversal. Entenem que la seva aportació neix de la voluntat sincera de millorar el dia a dia dels veïns i veïnes, i agraïm la tasca realitzada, però la mirada estrictament urbanística del document fa que es defensin unes propostes que, tot i que compartim en molts casos, en d’altres hem de rebutjar enèrgicament. Perquè creiem que la Badalona del futur ha de poder, per exemple, apostar per un transport públic interurbà i no necessitar continuar degradant el nostre ja escàs entorn natural amb ampliacions d’infraestructures com suposaria la nova B-500, alhora que s’aposti per una economia sostenible que inclogui, també, el retorn del sector primari en zones com la serralada de marina.

Per aquest motiu, per tal d’assegurar que l’urbanisme no torna a ser de nou un condicionant social, sinó que esdevé en una eina de transformació cap a la Badalona que volem totes i tots, Guanyem Badalona en Comú, tot i agrair la tasca sincera de la FAVB, no signarem el document presentat. Alhora, emplacem als diferents actors i moviments socials a afegir-se a debatre de manera integral i abordant en tots els aspectes, el model que volem per la ciutat.